Dla nauczycieli arrow Jak napisać opinię o uczniu

Pomóż uratować Ksawerego.
Kliknij poniższe zdjęcie.
Musimy się spieszyć, jeœli chcemy pomóc.
Podaj dalej!


Pomóż uratować Ksawerego.
Kliknij powyższe zdjęcie.
Musimy się spieszyć, jeœli chcemy pomóc.
Podaj dalej!
Jak napisać opinię o uczniu
Pytania do opinii
Autor: Jolanta Oskwarek   
02 Mar 2008, 21:30

 Pytanie Przykładowe odpowiedzi
Jaka jest Twoja ogólna opinia o uczniu? Uczeń jest:
  • spokojny
  • miły
  • grzeczny
  • niegrzeczny
  • bezczelny
  • ...
Jak uczeń zachowuje się wobec kolegów?
  • Chętnie bawi się z kolegami
  • Ma wielu kolegów
  • Stroni od kolegów
Czy ma przyjaciela?
  • Ma oddanego przyjaciela, z którym bardzo dobrze się rozumie
  • Nie ma jednego przyjaciela – utrzymuje kontakty ze wszystkimi kolegami
Jak zachowuje się na lekcjach?
  • Na lekcjach jest spokojny
  • Uważa, uczestniczy w lekcji
  • Rozmawia na lekcjach
  • Kiedy siedzi z kolegami, to rozmawia, ale kiedy siedzi sam, to siedzi spokojnie
Jak wygląda jego aktywność na lekcjach?
  • Chętnie się zgłasza
  • Woli nie być zauważony
  • Czasem nie potrafi opanować swojej aktywności i nie może się doczekać na to, aż zostanie zapytany. Jest wtedy niecierpliwy, sprawia wrażenie, jakby obrażał się na nauczyciela za to, że nie chce go zapytać.
Jak reaguje na upomnienia i polecenia nauczycieli
  • Ignoruje uwagi i polecenia nauczycieli
  • Chętnie reaguje na uwagi i polecenia nauczycieli próbując natychmiast wprowadzić poprawę do swojego zachowania
Jak przygotowuje się do lekcji?
  • Odrabia (systematycznie) zadania
  • Czyta lektury
  • Jest przygotowany na każdą lekcję
Czy umie dobrze zorganizować swój czas?
  • Umie dobrze zorganizować swój czas
  • Z niczym nie może zdążyć, sprawia wrażenia bardzo chaotycznego
Czy umie myśleć logicznie i wyciągać wnioski?
  • Umie myśleć logicznie i wyciągać dobre wnioski (np. na przyrodzie)
  • Ma trudności z wyciąganiem prawidłowych wniosków
  • Nie wiem, od czego to zależy, ale czasem umie wyciągać logiczne wnioski (np. na technice), a czasem nie (np. na matematyce)
Jaką ma frekwencję?
  • Nie opuszcza żadnych zajęć – ma 100% frekwencji
  • Bardzo dużo choruje, przez co opuszcza mnóstwo zajęć szkolnych, ale potrafi
  • Opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia
Czy uczestniczy w zajęciach korekcyjnych lub tym podobnych?
  • Uczestniczy w zajęciach korekcyjnych prowadzonych przez pedagoga szkolnego
  • Ma dodatkowe lekcje nauczania indywidualnego z następujących przedmiotów: ...
Czy uczestniczy w jakichś dodatkowych zajęciach szkolnych?
  • Jest członkiem kółka teatralnego
  • Uczestniczy w zajęciach kółka przyrodniczego
  • Nie uczestniczy w żadnych zajęciach pozalekcyjnych
Czy rodzice interesują się jego nauką i zachowaniem?
  • Rodzice interesują się jego nauką. Przychodzą do szkoły, pomagają mu w nauce w domu
  • Rodzice nie wykazują zainteresowania jego nauką i zachowaniem. Unikają zebrań.
Czym lubi się zajmować w wolnym czasie?
  • Lubi grać w piłkę i tenisa stołowego
Czy uczestniczy w jakichś zajęciach pozaszkolnych?
  • Należy do klubu sportowego...
  • Należy do klubu tańca towarzyskiego
  • Jest członkiem Maltańskiej Służby Medycznej...
  • Jest zapalonym turystą i aktywnie działa w PTTK
Z jakiego powodu jest kierowany do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Kieruję ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ ma problemy z:
    • koncentracją na lekcjach
    • ortografią
    • logicznym myśleniem
    • wyciąganiem wniosków

Przykłady opinii znajdziesz TUTAJ

Zobacz: Generator opinii o uczniu

 

Dodaj Twój komentarz:



Czy chcesz otrzymywać od nas maile z darmowymi materiałami?

  • Podaj swój e-mail, żeby dostawać materiały dla nauczycieli z Oskwarek.pl
  • Odbierz maila potwierdzającego i kliknij na link potwierdzający.


    Zgadzam się z Polityką Prywatności
  • Ostatnia modyfikacja ( 17 Kwi 2009, 21:55 )
    Od czego zacząć pisanie opinii o uczniu?
    Autor: Jolanta Oskwarek   
    31 Sty 2008, 23:16

    Kliknij: Generator opinii o uczniu

    Napisanie obiektywnej opinii o uczniu jest proste. Co prawda to zawsze jest Twoja opinia, z natury rzeczy, subiektywna. Ale da się.

    Od czego zacząć?

    Często zdarza mi się, że słyszę: "Nie wiem, od czego zacząć napisanie tej opinii.".

    Wtedy pytam: "No dobrze: nie wiesz, od czego zacząć, ale jaki ten uczeń według Ciebie jest?".

    I od razu słyszę całą listę, np.:

    • Jest sympatyczny
    • Jest skromny
    • Jest bezczelny
    • Jest arogancki
    • Jest zagubiony
    • ...

     

    Ty też potrafisz podać taką listę o Twoim uczniu, prawda? Nawet jeśli twierdzisz, że nie potrafisz, to jakoś w myślach tego ucznia określasz. Może nieświadomie, ale jednak.

    Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć, to wypowiedz w myśli swoją własną listę opinii na temat tego ucznia. Następnie dokładnie te same słowa zapisz na jakiejś kartce - na brudno. Nie zastanawiaj się, jak to ładnie  sformułować - po prostu zapisz swoje myśli.

    Twoja lista może wyglądać np. tak:

    • Jest wesoły
    • Jest zastraszony
    • Jest niechlujny
    • Jest agresywny
    • ...

    Dobra opinia powinna bazować na faktach. Dlatego teraz zastanów się, jakie zachowania Twojego ucznia sprawiły, że myślisz o nim: "Jest wesoły", czy "Jest arogancki".

    "Jest wesoły", ponieważ:  często się uśmiecha, chętnie podejmuje się trudnych zadań, opowiada kawały

    "Jest agresywny", ponieważ: szturcha kolegów, przezywa ich, używa wulgarnych wyrazów,...

     

    Już powoli układa Ci się opinia, która jest bardzo obiektywna, bo opisuje konkretne zdarzenia, jakie udało Ci się zauważyć. Te zdarzenia widzieli wszyscy, w ten sam sposób.

    Teraz dopisz jeszcze kilka informacji ogólnych o uczniu, podpisz się i opinia gotowa.

    Przykłady opinii znajdziesz TUTAJ .

     

    Zobacz: Generator opinii o uczniu

     

    Dodaj Twój komentarz:



    Czy chcesz otrzymywać od nas maile z darmowymi materiałami?

  • Podaj swój e-mail, żeby dostawać materiały dla nauczycieli z Oskwarek.pl
  • Odbierz maila potwierdzającego i kliknij na link potwierdzający.


    Zgadzam się z Polityką Prywatności
  • Ostatnia modyfikacja ( 17 Kwi 2009, 21:57 )
    Wzory opinii o uczniach
    Autor: Jolanta Oskwarek   
    25 Paz 2007, 11:27

    Kliknij: Generator opinii o uczniu

    Czasem trzeba ucznia skierować do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jako wychowawca masz wtedy obowiązek przedstawić opinię o uczniu.

    Nie wiesz, od czego zacząć opinię o swoim uczniu? Zobacz TUTAJ

    Co taka opinia powinna zawierać?

    1. Dane personalne ucznia
      1. Jak się nazywa?
      2. W której jest klasie?
      3. Kiedy i gdzie  się urodził?
    2. Opinia o uczniu:
      1. Jak Ty  oczeniasz tego ucznia pod względem nauki i zachowania?
      2. Jak oceniają tego ucznia inni nauczyciele?
      3. Jaka jest opinia kolegów i koleżanek na jego temat?
    3. Powód skierowania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
    4. Załączniki:
      1. Lista ocen ucznia
      2. Przykłady sprawdzianów i innych prac ucznia.
    Pamiętaj, żeby każdą opinię poprzeć przykładami. Najbardziej rzetelna opinia to taka, która mocno trzyma się faktów. Dlatego pisz konkretnie, np.:
    • uczeń wyraża się wulgarnie,
    • uczeń nie reaguje na upomnienia nauczyciela,
    • uczeń nie notuje na lekcjach
    • uczeń dużo pracuje w domu
    • uczeń unika towarzystwa kolegów
    • uczeń rozmawia na lekcjach
    • uczeń szturcha kolegów na przerwach
    • ...

    Nigdy nie pisz ogólnikowo - nie używaj zwrotu "uczeń jest":

    • uczeń jest agresywny - bo co to w praktyce oznacza? Gryzie kogoś? Kopie? Przezywa? A może tupie nogą?
    • uczeń jest niegrzeczny - Nie słucha nauczyciela? Niegrzecznie odpowiada?
    • uczeń jest krnąbrny
    • uczeń jest niespokojny
    • uczeń jest złośliwy
    • ...

    Każdy z powyższych zwrotów da się doprecyzować i przedstawić konkretne przykłady.

    Jeżeli opinia jest rzetelna i precyzyjna, to pozwoli pracownikowi poradni psychologiczno-pedagogicznej lepiej zrozumieć sytuację ucznia.

    Pobierz plik z przykładową opinią: Wzór opinii do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

    Inne wzory opinii o uczniach:

     

    Specjalne podziękowania za pomoc w zebraniu tych opinii dla: Moniki Bremer, Agnieszki Kamyszek, Doroty Saskowskiej, Laury Piwko.

    Zobacz: Generator opinii o uczniu


    Dodaj Twój komentarz:



    Czy chcesz otrzymywać od nas maile z darmowymi materiałami?

  • Podaj swój e-mail, żeby dostawać materiały dla nauczycieli z Oskwarek.pl
  • Odbierz maila potwierdzającego i kliknij na link potwierdzający.


    Zgadzam się z Polityką Prywatności
  • Ostatnia modyfikacja ( 17 Cze 2010, 17:21 )


    STRES przed pierwszym zebraniem z rodzicami?
    Zadaj nam pytanie na czacie.

    (prawy dolny róg ekranu)